Calvin Klein, projektant, o którym zawsze będzie się mówić

Calvin Klein Ck One
Od momentu, gdy na okładce Vogue pojawił się jasnoszary wełniany płaszcz, przeznaczenie Calvina Kleina jako głównej siły mody – lub, jak to ujął Vogue, „Amerykańskiego Króla Odzieży” zostało przypieczętowane. W ciągu siedmiu lat dotarł do Galerii Sław mody, zdobywając upragnioną nagrodę Coty w 1973 r. za stworzenie zupełnie nowego stylu ponadczasowej, czystej i nowoczesnej odzieży sportowej.

Ale tak naprawdę to użycie przez Calvina Kleina uderzających obrazów fotograficznych – i jego przejście do perfum rozpaliło światowe zainteresowanie projektantem urodzonym w Bronksie, zdobywając jego miejsce w reklamie. Pati Hansen – supermodelka z lat 70. i przyszła pani Keith Richards – grasująca na czworakach po ogromnym billboardzie dominującym na nowojorskim Times Square, ubrana w obcisłe dżinsy, była gwiazdą pierwszej kampanii, która trafiła na nagłówki. Dzięki temu sprzedaż była równie gorąca jak sama reklama. Brooke Shields cudownie zajęła się dżinsami Kleina – kontrowersyjnie oświadczając, że „nic nie stoi między mną a moimi Calvin’s Jeans” – i do 1980 roku co miesiąc
sprzedawano dwa miliony par.
Calvin Klein Obsession Women
Potem premiera perfum Calvin Klein Obsession w 1985 – poważnie tlącej się orientalnej brzoskwini, przypraw, drzewa sandałowego, kwiatu pomarańczy, bursztynu, piżma, cywetu, wanilii, kadzidła i wielu innych uwodzicielskich składników reklamowanej przez plątaninę nagich (i pięknych ciał) – zapoczątkowała nową erę w designerskiej perfumerii, w której zapachy odegrały tak ważną i przełomową rolę.

Sama Obsession wykorzystała nastrój chwili: dekadencki, odważny, w zasadzie va-va-voom w butelce. W 1988 roku pojawił się jej kontrapunkt: czysto biała kwiatowa Eternity, której twarzą była przepiękna Christy Turlington. Przesłanie perfum o małżeństwie i rodzinie zostało wyrażone poprzez piękny wzór pierścionka na prostej srebrnej zakrętce – inspirowanej pierścionkiem wieczności, który Calvin Klein kupił dla swojej żony Kelly ze sprzedaży posiadłości księżnej Windsor. Jak Klein skomentował w wywiadzie z innym projektantem Markiem Jacobsem: „Zawsze widziałem Christy jako uosobienie kobiety, która była moją kobietą – kobiety, którą chciałem ubrać – niezależnie od tego, czy miała 17 lat, czy dzisiaj”.

Przejdźmy do roku 1991, w którym zaczęto mówić o perfumach Calvin Klein Escape. „Chodzi o Kelly i o mnie, co robimy i jak żyjemy” – wyjaśnił projektant. (I z pewnością wszyscy pożądaliśmy oszałamiającego, minimalistycznego domu Kleinów w East Hampton, z jego lnianymi zasłonami, wapnowanymi drewnianymi podłogami i olśniewającymi widokami na morze). Życie, które przenosi cię w naprawdę zdrowy sposób.

Światowa miłość do odzieży, akcesoriów i zapachów Calvina Kleina wciąż rosła aż do 1994 roku, kiedy pojawił się świeżo-przewiewny CK One: pierwsza w swoim rodzaju woda toaletowa unisex, wprowadzona na rynek z kontrowersyjnymi reklamami Stevena Meisela z Kate Moss, przyszłą reżyserką Sofią Coppolą i Donovanem Leitchem. CK One w ciągu trzech miesięcy osiągnął oszałamiającą sprzedaż w wysokości 60 milionów dolarów, zapoczątkowując trend na czyste, bardziej przejrzyste zapachy, który przetrwał do dziś.

I chociaż ostatni pokaz na wybiegu Calvina Kleina miał miejsce ponad 10 lat temu, jego charakterystyczny styl – prosty, nadający się do noszenia i tak bardzo stylowy – nadal tchnie w ubrania i uwielbiane perfumy do dziś. Dla wielu osób CK One zapachem jest zapachem lata, jak jego różnorodne odmiany CK One Summer – ze świeżym, orzeźwiającym dodatkiem tych cytrusowych, owocowych, wodnych i aromatycznych nut, które wszyscy tak dobrze znamy, co roku wprowadzanych na rynek w nowej, kolekcjonerskiej butelce. Zawsze zapach, który można z radością ukraść od partnera z łazienkowej półki. CK One Red Edition oferuje osobne wersje dla mężczyzn i kobiet: grając owocowo-kwiatowymi niuansami z arbuzem, fiołkiem, białą ambrą, paczulą i piżmem w wariancie dla niej. W wersji dla niego pulsuje musującymi aldehydami, gruszką, zamszem, wetywerią, tonką i piżmem.
Calvin Klein Euphoria
W 2005 roku zadebiutowała zmysłowa Euphoria, stworzona przez perfumiarzy Dominique Ropiona, Carlosa Benaima i Loc Donga, zdobywa w pierwszym roku nagrodę Fragrance Foundation Award za „Best Luxe Fragrance”. Od tego czasu nowe pomysły na Euphorię uwodzą nas regularnie, na przykład Endless Euphoria: lżejsza, świeższa, bardziej outdoorowa, z nutami kwiatu wiśni, fiołka, bambusa, drzewa sandałowego i piżma.

Co ważne, w 2014 roku Calvin Klein świętuje również przełomową 25. rocznicę wprowadzenia perfum Eternity ekskluzywnymi, wykończonymi srebrem butelkami z limitowanej edycji, wypełnionymi charakterystycznymi zapachami dla mężczyzn i kobiet, I z nostalgicznym wspomnieniem kultowej reklamy przedstawiającej jego „idealną kobietę” Christy Turlington z Markiem Vanderloo, nakręconą przez Petera Lindbergha. „Dopóki będzie trwała intymność, tak długo będzie trwać Eternity” – komentuje projektant. A dopóki interesuje nas styl – i świetne zapachy – na pewno będzie trwać Calvin Klein.

Dodaj komentarz