Pierwsze znane zanotowane użycie perfum zostało dokonane przez starożytnych Egipcjan. Stało się to częścią ich praktyk religijnych, kadzidła lub maści i balsamy.
Balsamy i maści użyto do leczenia choroby, urazu lub do produkcji kosmetyków. Znane były również jako narzędzie do oczyszczania podczas rytuałów. Pomiędzy 1500 a 1000 rpne zaczęli używać ich również podczas festiwali i uroczystości, a także do zwiększenia doznań seksualnych.
Z czasów starożytnego Egiptu słowo perfumy zaczęto używać innych krajach, takich jak Rzym i Grecja, a następnie przez islamistów. Kiedy chrześcijaństwo zaczęło stawać się bardziej popularne, perfumy były postrzegane jako zło i niepotrzebny zbytek, ale wyznawcy islamu nadal używali ich regularnie.
W czasach nowożytnych słynne stały się perfumowane rękawiczki we Francji, a następnie w połowie końca 17-tego stulecia zaczęły powstawać firmy produkujące perfumy. Przemysł rósł w siłę, a królewscy i zwykli ludzie zaczęli obsesyjnie używać zapachów w życiu codziennym.
Eau de Cologne to przełomowy wynalazek w 1800 roku. Wprowadzono go z użyciem naturalnych ziół i owoców w celu zwiększenia „smaku”. Ludzie zaczęli wlewać je do swoich wanien, wina, płynu do płukania jamy ustnej, jelita grubego, jedzenia z cukrem i w niektórych przypadkach nawet wstrzykiwali!
W początkowej fazie rozwoju perfum przechowywano je często na nasyconej gąbce w opakowaniu lub w małej butelce. Szkło stało się bardziej potrzebne, ponieważ każdy chciał gdzieś przechowywać wiele różnych zapachów. To właśnie z rozwojem nowoczesnej chemii zaczęło się wiele przemian w przemyśle perfumeryjnym. Opakowanie stało się bardzo ważne, a dobrze znana firma „Baccarat” była związana początkiem projektowania szklanych butelek specjalnie pod dany rodzaj/markę perfum.
Przełomowym okazał się 1921 rok, kiedy to słynna ” Chanel No.5″ pojawiła się na rynku, wyprodukowana przez Gabrielle Chanel. Potem pojawiły się zapachy ze skóry, popularne zapachy kwiatowe oraz oryginalne zioła i owoce. Nowe perfumy zaczęły pojawiać się jak grzyby po deszczu, a każdy projektant, starał się stworzyć własne nazwie związanej ze swoją marką.. Masowo perfumy zaczęto wytwarzać w każdej firmie gdzie pojawiły się nazwiska projektantów takich jak , Christian Dior, Nina Ricci i Pierre Balmain. Są to nazwiska -marki rozpoznawane i szanowane do dziś dnia.
Obecnie jest około 30000 lub więcej „projektantów” zapachów z własną marką, a prawie każdy może je kupić. W historii perfum można zauważyć, że jako pierwsze pojawiło się uwodzenie zmysłów, a następnie pojemnik lub butelka, aby go umieścić , a dopiero niedawno w marketing, specjalne opakowania produktu. Dziś perfumy uważane są za uwodzicielskie, przyciągają przeciwną płeć i dają większe szanse na zdobycie partnera/partnerki.